lørdag den 9. juni 2012

Sightseeing i New York

Søndag formiddag ville vi tage subwayen mod Spring Street. Heromkring var både SoHo og Little Italy. Dagen blev brugt på at gå i gaderne og kigge på butikker og slappe af på Starbucks. Sent på eftermiddagen nåede vi Little Italy, hvor vi fandt en gade der var spææret af. Her var der marked, med mange forskellige boder, hvor man kunne købe alt fra smykker til mad. Dagen blev sluttet af med en omgang mexicansk mad, inden vi tog subwayen tilbage igen.
Mandag var det noget rigtig træls vejr! Det regnede og det var egentlig også ret koldt. Så vi var nødt til at tage af sted i vores regnjakker. Mandag skulle bruges på Lower Manhattan, hvor vi skulle se Ground Zero. Vi var dog ikke de eneste der havde valgt at trodse regnen, så vi brugte en del tid på at stå i kø. Først ved ”9/11 Memorial Visitor Center”, hvor der var en lille udstilling med billeder og beretninger fra den forfærdelige dag. Derudover var der udstillet nogle af ofrenes personlige ejendele, f.eks. punge, billeder og smykker. Det var enormt rørende at gå rundt på udstillingen, og vi gik begge derfra med en klump i halsen. Efter at have hentet billetter til at komme ind og se selve ”9/11 Momorial”, måtte vi tilbage og stå i kø. Efter et mindre sikkerhedstjek, kom vi endelig ind. Hvor de to tvillingetårne havde stået indtil 11. september 2001, var der nu to kvadratiske vandfald, hvor vandet fossede ned af sorte vægge, og længere ned i et sort hul. Rundt om vandfaldende var ofrenes navne skrevet ind i bronzeplader, og overalt på den store plads, var der plantet grønne træer. Det var enormt mærkeligt at stå dér på Ground Zero! Vi har jo et utal af gange set de voldsomme klip fra 9/11 hvor flyene flyver ind i tårnene, og nu stod vi stod vi stod vi der så selv. Det var en meget underlig oplevelse, og den trykkede fornemmelse vi gik derfra med, blev siddende i os resten af dagen.
Tirsdag var det blevet tid til at tage op i Empire State Building. Inden var vi dog en tur forbi den flotte Chrysler Building og New York Public Library. Vi havde egentlig troet, at vi sagtens kunne nå at se flere ting den dag, men det skulle vise sig, at det var noget af et projekt at komme op i Empire State Building. Efter at have stået i kø i omkring 2 timer (!) kom vi endelig ind i en elevator! Den satte os af på 80. etage, og vi måtte så stå yderigere i kø for at komme op på 86.etage. Endelig oppe, gik vi udenfor, og nøj hvor en udsigt der mødte os! Den var helt fantastisk! Vi kunne se over hele Manhattan, først ned over Lower Manhattan, hvor byggeriet at det nye WTC tydeligt kunne ses samt Frihedsgudinden, og derefter op over Upper Manhattan og Central Park. Vi blev enige om, at det trods alt var ventetiden værd!  Efter at have stået i kø for at komme ned, kunne vi spadsere ud igen, en kæmpe oplevelse rigere.
Onsdag tog vi subwayen mod Lower Manhattan og Battey Park. Dagen skulle nemlig bruges på, at se Frihedsgudinden og Ellis Island. Efter gårsdagens kø mareridt, var vi forberedt på det værste. Så da vi efter 1½ times kø gik ombord på båden, havde vi ikke tabt modet endnu. Efter 10 minutters sejltur, med en fantastisk udsigt over Manhattan, blev vi sat af ved Frihedsgudinden. Her købte vi en is, og gik så af sted for at finde et godt sted, til at tage billeder af hende. Desværre var hun under restaurering, så der var en del byggerod og maskiner. Men det gjorde ikke hendes størrelse og udstråling mindre overvældende. Efter at have kigget på Frihedsgudinden fra alle tænkelige vinkler tog vi en båd videre mod Ellis Island. Ellis Island var der, hvor flere millioner immigranter i starten af 19 hundrede tallet for første gang satte deres fødder på amerikansk jord, da det var her man skulle godkendes til at immigrere. For millioner var det her den amerikanske drøm startede, men for mange var det også her den sluttede, hvis de ikke blev givet adgang. Her var vi på en audio tour, hvor vi fulgte immigranternes vej gennem de forskellige procedurer der var på Ellis Island, før man kunne rejse ind i USA. På udstillingen fandt vi flere danske pas, og genstande som danske immigranter havde haft med sig. Da vi var færdige på museet, sejlede vi tilbage mod Manhattan igen. Her tog vi subwayen op mod Times Square. Vejret var nu skiftet fra sol og varme, til regnvejr. Vi løb derfor ind i M&M’s butikken hvor vi blandede slik som vi kunne hygge os med når vi kom hjem.
Torsdag var dagen vi længe havde set frem mod! Vi skulle nemlig i Woodbury Premium Outlet – en af verdens største outlet centre! Vi stod op kl. 6, og kl.7 var der afgang mod busterminalen. Her spiste vi morgenmad, mens vi ventede på, at bussen skulle køre. Efter en times buskørsel, var vi fremme. Resten af dagen blev brugt i de 220 butikker, kun afbrudt af en kaffepause på Starbucks. Ved 7 tiden tog vi så bussen tilbage mod New York, og dagen blev sluttet af med en burger ;-)
Fredag tog vi forholdsvis tidligt af sted, for at nyde vores sidste omgang amerikansk morgenmad. Efter at have kørt pandekager, pølser, srambled eggs og milkshake ned, blev vi enige om at det var sidste gang vi spiste så meget herovre! Helt smadrede efter alt det mad gik vi stille og roligt ud i byen. Dagen blev brugt i diverse butikker, og på at finde steder hvor vi endnu ikke havde været.  Efter at have spist mexicansk aftensmad, tog vi metroen til vores yndlings supermarked, hvor vi handlede ind til morgenmad. Tilbage på værelset, var vi mega trætte. Vi nåede dog lige at køre en pose vingummibamser ned, inden vi faldt i søvn :D
Det er nu lørdag middag, og i skrivende stund slapper vi af på værelset. Mens der skrives blog og snakkes i telefon, kører radioen med landskamp i baggrunden. Planen er, at vi senere i dag smutter en tur i biografen og ser Madagascar 3. Dejlig lørdag i New York :D
Ps. Der er ingen billeder, da nettet er for langsomt til at loade dem!